Agenda

Expat- en Emigratiedag

Bezoek ons op de eerstvolgende JoHo Expat- en Emigratiedag in het JoHo Center Den Haag.

Klik hier voor uitgebreide informatie over deze inloopdagen.

Waarom JoHo Insurances?

JoHo Insurances
JoHo Insurances adviseert Expats, Emigranten en MKB over internationale verzekeringen en bijkomende administratieve zaken.

Aanbod
Wij bieden een groot aanbod aan internationale verzekeringen, zoals voor ziektekosten, reisverzekering, aansprakelijkheid en diverse andere verzekeringen.

Ondersteuning
Tevens bieden wij ondersteuning bij het orientatie- en keuze proces, en gedurende de gehele looptijd van de afgesloten verzekeringen.

Persoonlijk advies
Wij leveren advies op maat, en bieden een snelle en persoonlijke afhandeling.

Uitschrijven Basisregistratie Personen (BRP) - FAQ

Veelgestelde vragen

Wanneer mag of moet je je uitschrijven bij de Basisregistratie Personen?
Wat zijn gevolgen van uitschrijving uit de Basisregistratie Personen?
Wat zijn gevolgen van uitschrijving voor je particuliere verzekeringen?
Wat zijn gevolgen van uitschrijving voor je Nederlanderschap?
Wat zijn de gevolgen van uitschrijving voor je AOW?
Is er controle op je uitschrijving bij de Basisregistratie Personen?
Wat zijn de gevolgen en boetes als je onterecht staat in- of uitgeschreven?
Wat zijn de gevolgen richting de belastingdienst?
Wat kun je doen tegen gevolgen voor een eventuele hypotheekrente aftrek?
Wanneer kan je een briefadres of postadres in Nederland opgeven?
Waar kan je je postadres aanvragen?
Wat moet je meenemen bij de aanvraag van een postadres?
Wat kun je doen om de gevolgen voor je AOW of ANW op te vangen?
Wat kun je doen tegen de gevolgen voor je huurwoning of wachtlijst?
Hoe kan je een nieuw adres opgeven als je dat nog niet hebt?
Hoe kan je de gevolgen voor je lopende verzekeringen het beste opvangen?
Wat moet je doen met je zorgverzekering?
Hoe kun je voorkomen dat een briefadres gevolgen heeft voor daadwerkelijke bewoners?
Wat kan JoHo voor je doen?

 

1. Wanneer mag of moet je je uitschrijven bij de Basisregistratie Personen?

  • Indien je langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, hoor je je officieel uit te schrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP}. De BRP was voorheen de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). Het GBA werd ook wel het bevolkingsregister genoemd;
  • Dit kan gewoonlijk vanaf 5 dagen voor vertrek naar het buitenland. Sommige gemeenten houden er een “eigen” beleid op na en kunnen afwijken van deze termijn (meestal in jouw nadeel). Je kunt je afmelden bij de afdeling burgerzaken van de gemeente. Daar staan de persoonsgegevens van alle Nederlandse staatsburgers in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Afmelden kan schriftelijk of persoonlijk. Een formulier invullen met een kopie van je paspoort is voldoende. Ook via Digi-D is soms iets te regelen. Let op: niet alle afdelingen van de verschillende gemeenten zijn even up to date!
  • Sommige landen vereisen een bewijs van je uitschrijving uit Nederland. Vooral als je in het nieuwe land echt langere tijd wilt verblijven en/of je er wilt inschrijven. Het bewijs van uitschrijving ontvang je van de gemeente (vraag er om, mocht je het niet vanzelf krijgen).
  • Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen. In sommige gevallen kun je echter een brief- of postadres opgeven, zonder dat je er woont.

2. Wat zijn gevolgen van uitschrijving uit de Basisregistratie Personen?

  • Na uitschrijving uit de Basisregistratie Personen heb je geen recht meer op zaken als uitkering, huursubsidie, kinderbijslag en bijvoorbeeld de Nabestaandenuitkering (ANW)
  • Daarnaast zijn er ook gevolgen voor je AOW (Algemene Ouderdomswet) en je particuliere verzekeringen

3. Wat zijn gevolgen van uitschrijving voor je particuliere verzekeringen?

  • En aantal verzekeringen geeft geen dekking meer als je bent uitgeschreven uit het BRP: o.a. zorgverzekeringen, aansprakelijkheidsverzekeringen en doorlopende reisverzekeringen.
  • Bij woonhuisverzekeringen kan het risico veranderen door leegstand of onderhuur van je huis of kamer

4. Wat zijn gevolgen van uitschrijving voor je Nederlanderschap?

  • Uitschrijving uit de BRP (voorheen GBA) betekent niet dat je geen Nederlander meer bent. Je behoudt gewoon je Nederlandse paspoort.
  • Je behoudt ook gewoon je sofinummer als je bent uitgeschreven.

5. Wat zijn de gevolgen van uitschrijving voor je AOW?

  • Voor ieder volledig jaar (tussen je 15de en 65ste) dat je in het buitenland verblijft wordt de opbouw voor AOW (uitkering / pensioen) tijdelijk stopgezet (korting van 2% per uitgeschreven jaar op de uiteindelijke uitkering).

6. Is er controle op je uitschrijving bij de Basisregistratie Personen?

  • Er zijn in vergelijking met voorheen, meer maatregelen getroffen om te controleren op in- en uitschrijving bij de BRP.
  • Het kan voorkomen dat een gemeente, via bijvoorbeeld de belastingdienst, wordt getipt dat je lang in het buitenland verblijft. In een dergelijk geval zal je worden verzocht je te melden. Mocht je nog belang hebben bij je inschrijving (bijv. je staat op een wachtlijst voor een huurwoning) dan dien je dus ‘even’ over te vliegen.

7. Wat zijn de gevolgen en boetes als je onterecht staat in- of uitgeschreven?

  • Als jouw gegevens in de Basisregistratie Personen niet kloppen, riskeer je een boete (max. € 325 in 2015).
  • Als je onterecht ingeschreven staat op het adres van iemand anders, kan ook die persoon een boete krijgen.

8. Wat zijn de gevolgen richting de belastingdienst?

  • De gemeente stelt ook de belastingdienst op de hoogte van je nieuwe adres in het buitenland.
  • De belastingdienst stuurt je dan een formulier 'Opgaaf informatie over verhuizing naar het buitenland'. Hierin kan je ook, indien van toepassing, het adres van je zaakwaarnemer opgeven en een machtiging voor de belastingdienst regelen. Je kan dit formulier ook bij de belastingdienst opvragen en opsturen zodra je vertrekt. Als je je bij de gemeente uitschrijft, wordt het vaak nogmaals opgestuurd.
  • Bij de eerstvolgende belastingaangifte zal je een M-formulier toegezonden krijgen, waarop je je situatie (inkomsten) in het buitenland kunt toelichten.
  • Je kunt hierover met je regiokantoor van de belastingdienst contact opnemen indien je financiële situatie ingewikkeld is.
  • Indien je in het buitenland geen inkomsten hebt, zijn er verder geen significante gevolgen, volgens opgaaf van de belastingdienst.
  • Hou er rekening mee dat indien je geen Nederlandse basiszorgverzekering meer hebt, je recht op zorgtoeslag, indien je die ontvangt, komt te vervallen. Je dient deze toeslag zelf stop te zetten.

9. Wat kun je doen tegen gevolgen voor een eventuele hypotheekrente aftrek?

10. Wanneer kan je een briefadres of postadres in Nederland opgeven?

  • Wettelijk gezien is er een aantal situaties waarin iemand een briefadres kan opgeven. Een verblijf in het buitenland kan hiervoor een reden zijn, maar dit verblijf mag niet langer dan 8 maanden duren. Je kunt dus alleen een briefadres opgeven als je zelf ingeschreven blijft in Nederland!
  • Als je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, dan kun je officieel geen briefadres opgeven. Doe je dit toch, kan dit problemen opleveren met verschillende instanties (zoals de zorgverzekeraar) en leiden tot boetes.
  • Een briefadres is niet het adres waar je woont maar waar je beschikbaar en bereikbaar bent voor de overheid(sinstanties).
  • Je ontvangt je post op dit adres en de persoon die op het betreffende adres woont moet ervoor zorgen dat jij je post ontvangt.
  • Bij aanvraag van een briefadres dient de gemeente te onderzoeken of je daadwerkelijk geen woonadres hebt.
  • Voor de volledige opsomming van redenen voor een briefadres kan je meer lezen in het (uitgebreide) document over de Wet Gemeentelijke Basis Administratie.

11. Waar kan je je postadres aanvragen?

  • Kom je in aanmerking voor een briefadres, dan geldt het volgende: je kunt een briefadres (postadres) kiezen in heel Nederland. Het briefadres hoeft zich dus niet te bevinden in de gemeente waar je het laatst hebt gewoond.
  • Je dient de aanvraag in bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar het adres zich bevindt.
  • Voor het aanvragen van een briefadres moet je schriftelijke toestemming hebben van de persoon die op het adres woont. Hiervoor kun je een standaardformulier aanvragen bij de betreffende gemeente.

12. Wat moet je meenemen bij de aanvraag van een postadres?

  • Een schriftelijke verklaring van jezelf waarin je aangeeft waarom je op een briefadres ingeschreven wilt worden;
  • een ondertekende schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van het betreffende adres
  • een legitimatiebewijs van de hoofdbewoner
  • een geldig legitimatiebewijs van jezelf (paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart).
  • Als je geen geldig legitimatiebewijs hebt, niet ingeschreven staat en ook niet van plan bent om je in Nederland te vestigen, dan kun je een paspoort of identiteitskaart aanvragenbij de Nederlandse ambassade of het consulaat-generaal in het buitenland. In een aantal Nederlandse gemeenten kan het ook: Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Bergen op Zoom, Montferland, Bergeijk, Venlo, Breda en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol (situatie juni 2015).

13. Wat kun je doen om de gevolgen voor je AOW of ANW op te vangen?

  • Voor een aantal verzekeringen (AOW en ANW) kun je je vrijwillig verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank.
  • Dit moet binnen een jaar na vertrek geregeld zijn
  • De premie is afhankelijk van je inkomen, met een minimumpremie voor het geval je geen inkomen/weinig inkomen hebt.

14. Wat kun je doen tegen de gevolgen voor je huurwoning of wachtlijst?

  • Als je op een wachtlijst staat voor een huurwoning, of een huurwoning hebt via de gemeente, kan dat problemen opleveren. Afhankelijk van de situatie, dien je hierover in overleg te gaan met je verhuurder.

15. Hoe kan je een nieuw adres opgeven als je dat nog niet hebt?

  • Net als bij het aanvragen van een visum moet je vaak een (nieuw) adres opgeven terwijl je dat nog niet hebt.
  • Je kunt in dat geval een adres opgeven van de plek waar je het eerst heen wilt. Zorg dan wel dat je dat adres weet en meeneemt.

16. Hoe kan je de gevolgen voor je lopende verzekeringen het beste opvangen?

  • Geef de veranderingen door aan de betreffende verzekeraars!
  • In zijn algemeenheid geldt dat de ene verzekeraar soepeler omgaat met je vertrek naar het buitenland dan de ander. Sommige verzekeraars stoppen gewoon de verzekering en geven geen dekking meer of bieden geen alternatief aan .
  • Overstappen kan lastig, duur of soms onmogelijk zijn op het moment dat je wilt vertrekken , al bent vertrokken of bij opgelopen schade.
  • Het is dus wat dat betreft ook voor je “gewone” lopende verzekeringen van belang bij een flexibele verzekeraar je verzekeringen af te sluiten, om dergelijke problemen te voorkomen.

17. Wat moet je doen met je zorgverzekering?

  • Als je niet meer in aanmerking komt voor de basisverzekering omdat je bent uitgeschreven uit het BRP kan en moet je je zorgverzekering stopzetten.

18. Hoe kun je voorkomen dat een briefadres gevolgen heeft voor daadwerkelijke bewoners?

  • In principe telt iemand die op een briefadres ingeschreven staat, niet mee als bewoner op dat adres.
  • Als je als hoofdbewoner twijfelt over eventuele gevolgen (bijvoorbeeld voor de uitkering of huurtoeslag), dan kun je het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie voordat je toestemming verleent.
  • Ditzelfde geldt voor de gemeentelijke heffingen, het opgeven van een briefadres zou er niet voor moeten zorgen dat de heffingen voor de hoofdbewoner hoger worden. Ook dit kan worden nagevraagd bij de gemeente, al zijn helaas niet alle afdelingen even goed op de hoogte!

JoHo Insurances

JoHo Insurances adviseert Expats, Emigranten en MKB over internationale verzekeringen en bijkomende administratieve zaken.

Hoe kunnen we u helpen?

Voor advies en vragen over verzekeringen voor een verblijf in het buitenland vult u het adviesformulier in voor vrijblijvend en kosteloos advies.

Contact

JoHo Insurances

Paviljoensgracht 18
2512 BP Den Haag
Nederland
T: +31883214561
E: info@johoinsurances.org