Waarom JoHo Insurances?

JoHo Insurances
JoHo Insurances adviseert Expats, Emigranten en MKB over internationale verzekeringen en bijkomende administratieve zaken.

Aanbod
Wij bieden een groot aanbod aan internationale verzekeringen, zoals voor ziektekosten, reisverzekering, aansprakelijkheid en diverse andere verzekeringen.

Ondersteuning
Tevens bieden wij ondersteuning bij het orientatie- en keuze proces, en gedurende de gehele looptijd van de afgesloten verzekeringen.

Persoonlijk advies
Wij leveren advies op maat, en bieden een snelle en persoonlijke afhandeling.

Werken bij JoHo

Wil je meer weten over werken bij JoHo? Ben je geïnteresseerd in adviseren van expats en emigranten?

Lees meer over de vacature Advisor Insurances & Expatservices

Woning en inboedel in Nederland verzekeren

Gepubliceerd: 
Thursday, 28 November, 2019

“Help, ik kan geen opstalverzekering in Nederland afsluiten"

 

Nederlanders woonachtig in het buitenland met een eigen huis in Nederland hebben vaak een probleem met het verzekeren van het risico van het bezit van een eigen huis. Denk hierbij aan inboedel, opstal (woonhuis), aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Nederlandse verzekeraars geven vaak geen dekking meer indien de eigenaar in het buitenland woonachtig is en uitgeschreven is bij de gemeente. Ook verhuur van de woning en elders opgeslagen inboedel is vaak lastig te verzekeren. In dit artikel de antwoorden op veelgestelde vragen hierover

 

“Tegen welke problemen lopen Nederlanders in het buitenland aan bij het verzekeren van hun woning in Nederland?”

Als ingezetene van Nederland (ingeschreven en woonachtig) is er een zeer ruime keuze aan verzekeringen om de eigen woning te verzekeren. Via vergelijkingswebsites kan de beste en voordeligste keuze worden bepaald. Bij vertrek naar het buitenland blijkt er opeens een groot aantal obstakels te zijn op basis waarvan veel verzekeraars geen woonverzekeringen meer willen aanhouden of aanbieden zoals:

  • U bent uitgeschreven bij de gemeente, en geen ingezetene meer;
  • Verhuur betekent een ander gebruik en een ander risico;
  • Het risico van leegstand (niet vast bewoond) wil de verzekeraar niet verzekeren.

 

“Is er verschil tussen het verzekeren van een appartement of een woonhuis?”

Bij een appartement geldt dat er een VVE moet zijn die de verplichte gezamenlijke opstalverzekering regelt voor alle appartementen. Voor de dekking speelt het geen rol of u het appartement onbewoond laat of verhuurt. Bij een woonhuis sluit men zelf de opstalverzekering af.

 

Een specifiek aandachtspunt bij een opstalverzekering via de VVE is dat deze verzekering alleen aan de kale opstal en standaard inbouw dekking geeft. Heeft u houten vloeren laten leggen en meer aandacht besteed aan de keuken en de badkamer, dan kan dat eventueel via een eigenaarsbelang aanvullend worden verzekerd. 

 

“Waar moet u nog meer op letten bij het verhuren van een woning?”

Wat de verzekeringsaspecten betreft, is het belangrijk om te weten dat niet alle schade kan worden verzekerd. Zo is schade als gevolg van strafbare feiten nooit verzekerd. Concreet: houdt de huurder een wietplantage, met veel schade aan muren en vloeren tot gevolg, dan is deze schade niet gedekt door de opstalverzekering en niet door de aansprakelijkheidsverzekering van de huurder. 

 

“Wat is het verschil tussen opstal & inboedel?”

Dat een muur tot opstal behoort en een stoel tot de inboedel weten de meeste mensen wel. Bij een aantal andere zaken is dat wellicht minder duidelijk. Zo worden een zonwering en een losliggende houten vloer als inboedel gezien. Een vijver, een (vastzittende) vlaggenstandaard en glas in binnendeuren worden als opstal gezien. Dit zijn zaken om rekening mee te houden bij het verzekeren van opstal, inboedel en eigenaarsbelang.

 

“Welke verzekeringen zijn er voor de woning en inboedel af te sluiten?”

  • Opstalverzekering: dekt schade aan uw huis (de muren, vloeren, de ‘vaste’ delen) zelf. Denk aan schade door brand en ontploffing. 
  • Eigenaarsbelang: aanvulling op collectieve opstalverzekering van de VVE, voor dekking van een luxere keuken, vloer, badkamer of houten vloer. 
  • Inboedelverzekering: dekt de losse spullen (bed, bank, tv, kleding etc) in de woning.
  • Aansprakelijkheid eigenaar woning: dekt de aansprakelijkheid die optreedt als bijvoorbeeld uw cv-ketel in uw huis ontploft en schade toebrengt aan (de spullen) van huurders of buren.
  • Rechtsbijstandverzekering: dekking bij juridische kwesties die zich voor kunnen doen bij het in bezit hebben van een woning.

 

Meer lezen over verzekeringen voor uw woning in Nederland?
JoHo Insurances helpt u bij het verzekeren van uw woning, uw inboedel en uw aansprakelijkheden bij verhuur van de woning indien u voor langere tijd in het buitenland verblijft. 

 

De Expat- en Emigratieplanner van JoHo Insurances is een goed startpunt voor oriëntatie en informatie bij wonen en werken in het buitenland.

 

Gratis persoonlijk advies

Vul het adviesformulier in voor een gratis advies dat afgestemd wordt op uw persoonlijke situatie en plannen.

Vul nu het adviesformulier in voor een gratis persoonlijk advies

JoHo Insurances
JoHo Insurances adviseert Expats, Emigranten en MKB over internationale verzekeringen en bijkomende administratieve zaken. Wij bieden een groot aanbod aan internationale verzekeringen, zoals voor ziektekosten, reisverzekering, aansprakelijkheid en diverse andere verzekeringen. Tevens bieden wij ondersteuning bij het orientatie- en keuze proces, en gedurende de gehele looptijd van de afgesloten verzekeringen. Wij leveren advies op maat, en bieden een snelle en persoonlijke afhandeling. Interesse? Vraag nu vrijblijvend advies aan. 

© JoHo Insurances - www.expatverzekering.nl

Hoe kunnen wij u helpen?

Stap 1: Contact
Voor advies en vragen over verzekeringen voor een langdurig verblijf in het buitenland kunt u (kosteloos) ons online adviesformulier invullen. 

Stap 2: Advies
Wij sturen u ons advies toe, inclusief aanvullende informatie, tips en premies. Wij helpen u graag indien u vragen heeft naar aanleiding van dit advies.

Stap 3: Aanvragen verzekering
Indien u een verzekering wilt aanvragen, dan begeleiden wij u bij het gehele proces, met tips, instructies en het maken van keuzes.

Stap 4: Service
Indien een aanvraag is goedgekeurd, staan wij u gedurende de gehele looptijd van de verzekering bij voor hulp, vragen en assistentie.

Stap 5: Beëindiging
Mocht u een verzekering willen beëindigen, dan helpen wij u om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, zonder onnodig dubbele premie te betalen of een periode onverzekerd te zijn.

Contact

JoHo Insurances

Paviljoensgracht 18
2512 BP The Hague
The Netherlands
E: info@johoinsurances.org

Uitgebreide contact-informatie (telefonisch contact, afspraak).