Waarom JoHo Insurances?

JoHo Insurances
JoHo Insurances adviseert Expats, Emigranten en MKB over internationale verzekeringen en bijkomende administratieve zaken.

Aanbod
Wij bieden een groot aanbod aan internationale verzekeringen, zoals voor ziektekosten, reisverzekering, aansprakelijkheid en diverse andere verzekeringen.

Ondersteuning
Tevens bieden wij ondersteuning bij het orientatie- en keuze proces, en gedurende de gehele looptijd van de afgesloten verzekeringen.

Persoonlijk advies
Wij leveren advies op maat, en bieden een snelle en persoonlijke afhandeling. Indien u hier gebruik van wilt maken, vul dan graag (gratis en vrijblijvend) het online adviesformulier in.

Werken bij JoHo

Wil je meer weten over werken bij JoHo? Ben je geïnteresseerd in adviseren van expats en emigranten?

Lees meer over de vacature Advisor Insurances & Expatservices

Naar het buitenland en de eigen woning in Nederland: let op!

Gepubliceerd: 
Tuesday, 19 February, 2019

Waar aan te denken bij vertrek naar het buitenland?

 
Houdt u bij vertrek naar het buitenland een eigen woning aan in Nederland? Let op, de verandering van situatie en gebruik heeft gevolgen voor de lopende verzekeringen en de risico's.

Bij vertrek naar het buitenland wordt om uiteenlopende redenen de eigen woning in Nederland aangehouden. Om er later in terug te keren, als een belegging, of omdat verkopen van de woning nog even duurt. U moet er echter niet vanuit gaan dat de verzekering geldig blijft. 

 

Zijn de woonverzekeringen nog geldig?

Voor een woning kunnen de volgende verzekeringen van toepassing zijn:

  1. Opstal - de woning en alles wat vast zit aan de woning;
  2. Eigenaarsbelang - alleen van toepassing bij een appartement - opstal (woonverbeteringen) die niet onder de dekking van de opstalverzekering via de Vereniging van Eigenaren (VvE) valt;
  3. Inboedel - alle meubels en losse spullen;
  4. Aansprakelijkheid - voor schade (letsel en materieel) waar u als eigenaar van de woning voor verantwoordelijk bent;
  5. Rechtsbijstand - voor juridische geschillen met derden.

Verandering van uw situatie en het verzekerde risico moeten worden gemeld bij de verzekeraar. Dat betekent dat u de verzekeraar moet inlichten als u bijvoorbeeld de woning gaat verhuren. De verzekeraar kan op basis hiervan beslissen:

  1. De verzekering(en) en dekking(en) blijven ongewijzigd doorlopen;
  2. Er volgt een beperking van dekking;
  3. De verzekeringen moeten worden beëindigd;

De volgende wijzigingen van situatie (enkele voorbeelden) moeten worden gemeld, en hebben vaak belangrijke gevolgen voor de lopende verzekeringen:

  1. Uitschrijving bij de gemeente in verband met langdurig verblijf in het buitenland;
  2. Verhuur, ook indien familie of vrienden intrekken, ongeacht of ze wel of geen huur betalen;
  3. Langdurige leegstand of onbewoond: geen vaste bewoning meer.

Hypotheek vereisten?

Voor de hypotheek wordt in de regel minimaal een opstalverzekering vereist. Zo heeft de bank meer zekerheid indien als gevolg van bijvoorbeeld brand of ontploffing de woning geen waarde meer heeft. Als er geen opstalverzekering actief is en de woning loopt veel schade op, dan heeft u nog wel een schuld ten opzichte van uw bank, maar geen uitkering van de verzekeraar. 

Aandachtspunten bij een appartement

De opstalverzekering voor een appartement loopt normaal gesproken via de VvE. Een VvE is verplicht, en de collectieve opstalverzekering ook. Wat betekent dit in praktijk?

  1. De opstalverzekering zal naar verwachting ongewijzigd doorlopen bij vertrek naar het buitenland. Dit ongeacht bij leegstand of verhuur van de woning.
  2. De opstalverzekering voor een VvE dekt vaak alleen de “kale” opstal. Alles anders dan standaardoplevering (met name met betrekking tot keuken, badkamer, vloeren, etc) valt vaak niet onder deze opstalverzekering. Dit kan apart via een eigenaarsbelang of optioneel bij de inboedelverzekering worden verzekerd.

Aandachtspunten bij verhuur van de woning

Verhuur meeverzekerd

Reguliere woonverzekeringen geven vaak geen dekking meer als u de woning gaat verhuren. Neem dus een verzekeringspakket waarmee verhuur is toegestaan en meeverzekerd.

 

Aansprakelijkheid eigenaar verhuurde woning

Een “nieuw” risico is de aansprakelijkheid als eigenaar van een verhuurde woning Als eigenaar van de woning is er namelijk een aansprakelijkheidsrisico indien schade wordt geleden “door” de woning. Dit kan schade (letsel en/of materiële) zijn aan de huurders, maar ook aan buren, of andere derden. Denk hierbij aan de volgende soort schades:

  • Brand als gevolg van kortsluiting;
  • Ontploffing (cv ketel / gasleiding);
  • Waterschade (lekkende leiding);
  • Vallende dakpan.

De reguliere aansprakelijkheidsverzekering is meestal niet meer geldig vanwege vertrek naar het buitenland, en ook omdat het verhuur van een woning dekt (geen dekking). Het is een risico wat al snel over het hoofd wordt gezien.

 

"Wietplantage van de huurder in de eigen woning? Dubbel pech!"
Helaas gebeurt het wel eens dat een huurder een wietplantage aanlegt in de gehuurde woning. Vaak gaat dit gepaard met heel veel schade. Extra vervelend is dat deze schade, veroorzaakt door strafbare gedragingen van de huurder, niet is gedekt op de woonverzekering! En op de huurder is vaak niets meer te verhalen. Let dus goed op wie de woning huurt, OOK als dat via een verhuurmakelaar verloopt.  Een goede verhuurmakelaar is hier alert op. Maar schroom niet goed navraag te doen naar welke acties en maatregelen de verhuurmakelaar neemt, en controleer dit alles gerust nog eens zodra de verhuur rond is.

 

Aandachtspunten bij leegstand / grotendeels onbewoond

Het feit dat er zelden tot nooit iemand woonachtig is in de woning, wordt gezien als leegstand. Ook al staan er nog wel meubels, en is de woning ingericht. Leegstand is voor verzekeraars een groter risico dan bewoning. Waarom? Het risico op bepaalde soorten van schades is groter dan bij bewoning:

  • Lekkages worden minder snel opgemerkt: meer gevolgschade;
  • Grotere kans op inbraak en vandalisme omdat er zelden iemand aanwezig is.
  • Grote kans op vorstschade omdat verwarming en water niet of minder worden gebruikt.

Ook voor deze situatie zijn er verzekeringen. Deze zijn wel fors duurder dan verzekeringen voor verhuur of bewoning. Overnacht u of een bekende regelmatig / maandelijks zelf in de woning, dan kan een situatie anders worden beoordeeld.

Advies en mogelijkheden?

Zorg dat het goed is geregeld:

  • Stap 1 - Neem contact op met de huidige verzekeraar. Leg alles (! verhuur / leegstand, uitschrijving, buitenland, etc) ) voor ter beoordeling, en vraag bij een positief antwoord om schriftelijke (email) bevestiging.
  • Stap 2 - Geeft de huidige verzekeraar geen dekking meer? Neem contact op en/of kijk op onze website. https://www.expatverzekering.nl/huis-en-inboedel

 

Gratis persoonlijk advies

Vul het adviesformulier in voor een gratis advies dat afgestemd wordt op uw persoonlijke situatie en plannen.

Vul nu het adviesformulier in voor een gratis persoonlijk advies

JoHo Insurances
JoHo Insurances adviseert Expats, Emigranten en MKB over internationale verzekeringen en bijkomende administratieve zaken. Wij bieden een groot aanbod aan internationale verzekeringen, zoals voor ziektekosten, reisverzekering, aansprakelijkheid en diverse andere verzekeringen. Tevens bieden wij ondersteuning bij het orientatie- en keuze proces, en gedurende de gehele looptijd van de afgesloten verzekeringen. Wij leveren advies op maat, en bieden een snelle en persoonlijke afhandeling. Interesse? Vraag nu vrijblijvend advies aan. 

© JoHo Insurances - www.expatverzekering.nl

Hoe kunnen wij u helpen?

Stap 1: Contact
Voor advies en vragen over verzekeringen voor een langdurig verblijf in het buitenland kunt u (kosteloos) ons online adviesformulier invullen. 

Stap 2: Advies
Wij sturen u ons advies toe, inclusief aanvullende informatie, tips en premies. Wij helpen u graag indien u vragen heeft naar aanleiding van dit advies.

Stap 3: Aanvragen verzekering
Indien u een verzekering wilt aanvragen, dan begeleiden wij u bij het gehele proces, met tips, instructies en het maken van keuzes.

Stap 4: Service
Indien een aanvraag is goedgekeurd, staan wij u gedurende de gehele looptijd van de verzekering bij voor hulp, vragen en assistentie.

Stap 5: Beëindiging
Mocht u een verzekering willen beëindigen, dan helpen wij u om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, zonder onnodig dubbele premie te betalen of een periode onverzekerd te zijn.

Google Reviews voor JoHo Insurances / Expatverzekering.nl

4.9 van 5 op basis van 47 Google reviews
Karen
Ik ben ontzettend tevreden met JoHo en kan ze erg aanraden. Ze hebben me uitstekend geholpen en uitgebreid advies gegeven welke verzekering en welk pakket het beste bij mijn specifieke werk-in-het-buitenland-situatie past. Op e-mails met vragen krijg ik altijd zeer snel en adequaat antwoord.
Toon
JoHo heeft me prima geholpen met het (voorbij de formele opzegdatum) stopzetten van een verzekering. Dwz dat JoHo ook een extra stapje zet ingeval de business relatie tot een eind zal komen. Klasse!!!
Helena
Wat een geweldige dienstverlening biedt JoHo! Ik ben verhuisd naar Colombia en zat met allerlei vragen rondom mijn ziektekostenverzekering. Ik werd door het team van JoHo echt fantastisch geïnformeerd, ongeacht het teamlid dat mijn mails beantwoordde. Snelle en op-maat-gemaakte antwoorden waar ik echt heel veel aan had. De uitstekende website wijst je op voor- & nadelen van lokaal verzekeren, heel belangrijk in deze tijden. En ze hebben een goed aanbod van internationale ziektekostenverzekeringen die je via hen kunt afsluiten, soms met korting. En 't meest opmerkelijke vond ik de enorme klantvriendelijkheid, terwijl ze nog niets aan mij verdienden... oftewel: aarzel geen seconde als je goed en snel advies wilt. JoHo is je team!
Bram
In de afgelopen 6 jaar heb gebruik gemaakt van Joho voor mijn expat verzekeringen. De service was altijd goed, ik kreeg altijd snel reactie in duidelijke en met correcte informatie, daarbij waren de medewerkers erg behulpzaam. Bij deze raad ik mensen die naar het buitenland verhuizen, aan om met Joho contact op te nemen voor het verkrijgen van informatie over wat te regelen (uitschrijven uit NL etc.) en om verzekerd te zijn in het buitenland.