Nationale Nederlanden - klantenservice

Hier vindt u de instructie om schade te declareren bij Nationale Nederlanden.

1.Voor welke verzekeringen van Nationale Nederlanden?

De instructie is van toepassing op onder meer de volgende verzekeringen van Nationale Nederlanden:

  1. Reisverzekering Particulier
  2. Aansprakelijkheid Particulier
  3. Woonhuis & Inboedel
  4. Bedrijfsgebouw & Inventaris/goederen
  5. Pleziervaartuigen

2.Een schadeclaim indienen

Stap 1.  Het schade aangifte formulier invullen
U kunt het schade aangifte formulier downloaden op onze website, invullen, en met de bijbehorende documenten per email sturen naar Nationale Nederlanden:
Het schade aangifte formulier is bedoeld voor verschillende verzekeringen binnen het verzekeringspakket van NN. Als u meent dat u relevante informatie niet goed in het formulier kunt benoemen, dan is het raadzaam om een bijlage toe te voegen waarin u de schade en/of situatie omschrijft. 
 
Stap 2. NN beoordeelt de claim
NN gaat de claim beoordelen. Het is mogelijk dat zij aanvullende vragen stellen na het lezen van de gegevens die u heeft verstuurd. U ontvangt bericht van NN.

3.Aandachtspunten bij schade per verzekering:

Doorlopende reisverzekering
Bent u in het buitenland en komt u in de problemen, belt u dan de Hulpdienst van de verzekeraar. U belt hen bijvoorbeeld wanneer u onverwacht noodzakelijk terug moet keren naar Nederland, bijvoorbeeld wegens overlijden van familie in Nederland. Of wanneer u moet worden opgenomen in een ziekenhuis (daarvoor moet u Geneeskundige kosten wel verzekerd hebben). U kunt de hulpdienst niet inschakelen bij verloren of beschadigde bagage of wanneer u vertraging heeft opgelopen. Bent u met uw eigen voertuig op reis en heeft u Motorrijtuigen Hulpverlening meeverzekerd, dan neemt u ook contact op met de Hulpdienst.

  • Het telefoonnummer van de hulpdienst, 24/7 bereikbaar: +31 (0)26-400 23 90 .

Particuliere aansprakelijkheidsverzekering 
Mocht u in een situatie terecht komen dat u schade heeft veroorzaakt, probeert u dan zo goed mogelijk vast te stellen wat er gebeurt. Maak bijvoorbeeld foto's of een filmpje. Probeer getuigen te benaderen en contactgegevens te noteren. En uiteraard vraagt de verzekeraar u om de schade te beperken en zo snel mogelijk te melden via de schadeprocedure. 

Gezinsongevallen
Voor deze verzekering kunt u per email melding maken. Afhankelijk van hetgeen is voorgevallen, krijgt u de vervolginstructie.

Opstalverzekering & Inboedelverzekering
Is er sprake van Glasschade, neemt u dan contact op met Service Glasherstel via 0800-0226688. Is er sprake van een calamiteit en grote schade, bijvoorbeeld bij een explosie of brand, dan neemt u contact op met de Noodhulp, zij zijn ook buiten kantoortijden bereikbaar via 026-4002390.  

Rechtsbijstand 
Het is raadzaam om een casus snel te melden bij DAS, de uitvoerder van de Rechtsbijstand namens Nationale Nederlanden. Dit kan eenvoudig via de website van DAS. Daarbij moet u bij de hand houden; uw polisnummer, uw polisblad en eventuele bijlagen samengevoegd in 1 bijlage of 1 document. 

Auto -motor - caravanverzekering
Heeft u uw voertuig niet alleen verzekerd tegen aansprakelijkheid (WA), dan kunt u ook gebruik maken van dekking bij Ruitschade. Is er sprake van ruitschade aan uw voertuig, bel dan met 020-5948080. 
Heeft u pech onderweg en kunt u niet verder reizen met uw voertuig, bel dan de Hulpdienst via 026-4002390 als u in Nederland bent of +31 26-4002390 vanuit het buitenland. 
Wilt u om een andere reden gebruik maken van de verzekering voor uw voertuig, dan kunt u tijdens kantooruren ook bellen met 088-8181500. Buiten kantooruren belt u de Hulpdienst via 026-4002390 als u in Nederland bent of +31 26-4002390 vanuit het buitenland. 

4.Het wijzigen van uw verzekering

U kunt een verzoek tot wijzigen indienen via het volgende online formulier:

5.Het opzeggen van uw verzekering

Een verzoek tot het opzeggen van uw verzekeringspakket kunt u online indienen via het:

Aandachtspunten:

Opzegtermijn:
Indien de verzekering 1 jaar of langer loopt, dan kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van 30 dagen. Voorbeeld: zegt u vandaag op, dan is de eerstvolgende einddatum over 30 dagen.

6.Verhuist u naar het buitenland?

Gaat u voor lange tijd naar het buitenland, in verband met werk, een reis van langer dan 6 maanden, pensioen, of emigratie? Schrijft u zich uit bij de gemeente (BRP)? Neem dan contact met ons op. De reguliere verzekeringen geven na vertrek namelijk geen dekking meer. Wij helpen u graag met het regelen en uitzoeken van de juiste verzekeringen. Als specialist in buitenland verzekeringen hebben wij namelijk een groot aanbod aan informatie en mogelijkheden. Zie hiervoor ook onze (deze) website.